Ako vybaviť
Osvedčovanie podpisov
Občan, ktorému sa podpis osvedčuje, musí byť pri osvedčovaní prítomný. Podpis do osvedčovacej knihy vykoná občan pred zamestnankyňou vykonávajúcou osvedčenie, preto ho nemôže nik iný zastúpiť. Podpis na listinu vykoná občan pred zamestnankyňou vykonávajúcou osvedčenie alebo uzná podpis na listine za svoj.
Potrebujete
- platný preukaz totožnosti – občiansky preukaz
- listinu, na ktorej sa má podpis osvedčiť, v prípade, že sa jedná o viacstranový súbor listín, občan predkladá už listiny spojené šnúrou
Lehota vybavenie
- na počkanie
Poplatok
2,00 € / každý podpis
Nevykonávame osvedčenie:
- podpisov na listinách, ktoré sa majú použiť v cudzine (notár)
- podpisov osôb, ktorí nemôžu čítať a písať
- podpisov na zmenkách a šekoch
Legislatíva
Zákon č. 599/2001 o osvedčovaní listín a podpisov na listinách obvodnými úradmi a obcami
Osvedčenie listiny
Osvedčovaním kópií listín Obecný úrad potvrdzuje, že sa kópia listiny zhoduje s originálom, preto je pri osvedčovaní potrebné predložiť originál listiny.Za originál listiny sa považuje aj osvedčená kópia. Pri osvedčovaní listín sa neosvedčuje obsah, správnosť ani pravdivosť skutočností uvádzaných v listine.
Potrebujete
- platný preukaz totožnosti – občiansky preukaz
- originál listiny a jej fotokópiu
Lehota na vybavenie
- na počkanie, v prípade väčšieho množstva osvedčovaných listín podľa dohody s osvedčujúcou pracovníčkou
Poplatok
- 2,00 € / každá začatá strana originálu
- 3,00 € / každá začatá strana originálu napísaná v cudzom jazyku
Nevykonávame osvedčenie:
- listín, ktoré sa majú použiť v cudzine (notár),
- odpisu alebo kópie občianskeho preukazu, cestovného pasu, vojenského preukazu, služobného preukazu, technického alebo akýchkoľvek preukazov,
- výpisov a odpisov zo súboru popisných informácií, z listov vlastníctva, z dokumentov katastra, geodézie, pozemkových, železničných kníh, z identifikácií parciel a pod.,
- ak nemožno porovnať odpis listiny alebo jej kópiu s predloženou listinou, pretože je na to potrebné odborné posúdenie, napr. mapy, geometrické plány a pod.,
- listín, ktoré obsahujú reliéfnu pečať (notár),
- odpis listiny alebo jej kópie, ktorá sa nezhoduje s predloženou listinou.
Legislatíva
Zákon č. 599/2001 o osvedčovaní listín a podpisov na listinách obvodnými úradmi a obcami
Potvrdenie o trvalom pobyte k prvému občianskému preukazu
Občiansky preukaz je povinný mať každý občan Slovenskej republiky, ktorý dovŕšil pätnásty rok veku a má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky. O vydanie prvého občianskeho preukazu je povinný požiadať rodič občana alebo opatrovník, poručník, iná fyzická osoba ako rodič, ktorí majú dieťa zverené do náhradnej rodinnej starostlivosti, pestún, osoba, ktorá má záujem stať sa pestúnom a má dieťa dočasne zverené do pestúnskej starostlivosti alebo štatutárny orgán zariadenia, v ktorom sa vykonáva rozhodnutie súdu o nariadení ústavnej starostlivosti alebo rozhodnutie súdu o nariadení ochrannej výchovy najskôr 90 dní a najneskôr 30 dní pred dovŕšením pätnásteho roku veku občana.
Potrebujete
- originál rodného listu (k nahliadnutiu)
Lehota na vybavenie
- na počkanie
Poplatok
- bez poplatku
Následne po vyhotovení dokladov na Obecnom úrade, si občan požiada o prvý občiansky preukaz na Okresnom riaditeľstve Policajného zboru v Košiciach, kde nie sú potrebné žiadne fotografie ani kolkové známky
Prihlásenie na trvalý pobyt
Trvalý pobyt je pobyt občana spravidla v mieste jeho stáleho bydliska na území Slovenskej republiky. Za členov rodiny, prípadne za iných občanov žijúcich v spoločnej domácnosti, môže hlásiť trvalý pobyt jeden z členov tejto rodiny alebo osoba žijúca s nimi v spoločnej domácnosti, pritom je však povinný za týchto občanov predložiť požadované doklady. Za občana mladšieho ako 15 rokov a za občana zbaveného spôsobilosti na právne úkony je povinný hlásiť trvalý pobyt ich zákonný zástupca, prípadne opatrovník. Za občana, ktorý pre svoj zdravotný stav nie je schopný hlásiť trvalý pobyt bez mimoriadnych ťažkostí, môže túto povinnosť splniť ním písomne splnomocnený zástupca.
Potrebujete
- platný občiansky preukaz (v prípade, že sa občan prihlasuje z inej obce je potrebné predložiť aj ďalšie doklady na overenie údajov, ktoré sa v občianskom preukaze nenachádzajú, t.j. rodný list, sobášny list, rodné listy detí, právoplatný rozsudok o rozvode, rozhodnutie súdu o zverení do výchovy, pri prihlasovaní zo zahraničia osvedčenie o štátnom občianstve Slovenskej republiky)
- doklad o oprávnení užívať byt alebo inú obytnú miestnosť: originál listu vlastníctva - v prípade, že sa jedná o vlastníka rodinného domu alebo bytu odkúpeného do osobného vlastníctva, alebo súhlas s prihlásením občana na pobyt alebo nájomnú zmluvu na dobu neurčitú uzavretú medzi vlastníkom a nájomcom, v prípade že sa prihlasuje k trvalému pobytu iná osoba ako vlastník, pričom vlastníci predložia platné občianske preukazy (v prípade neprítomnosti vlastníkov, ich osvedčené podpisy na súhlase) a originál listu vlastníctva
Lehota na vybavenie
- na počkanie
Poplatok
- bez poplatku
- po prihlásení sa k trvalému pobytu na Obecnom úrade, je občan povinný vybaviť si nový občiansky preukaz na Okresnom riaditeľstve Policajného zboru v Prešove
- ďalej je občan povinný nahlásiť zmenu pobytu aj na iné úrady, príp. i vymeniť doklady, ako zdravotná poisťovňa (kartička poistenca), zamestnávateľ, škola, dopravný inšpektorát (osvedčenie o evidencii), živnostenský úrad, prípadne obchodný register (podnikateľ), daňový úrad (podnikateľ), iné poisťovne (životné poistky, II. a III. pilier dôchodkového poistenia a iné zmluvy), vodičský preukaz (pri prisťahovaní sa z iného mesta, v prípade, že sa nejedná o nový formát vodičského preukazu a pod.), zbrojný preukaz, pošta, banka a pod.
- občan sa z predchádzajúceho trvalého pobytu neodhlasuje, túto skutočnosť nahlási Mestskému/Obecnému úradu v mieste predchádzajúceho pobytu Obecný úrad
Prihlásenie na prechodný pobyt
Prechodným pobytom je pobyt občana mimo miesta trvalého pobytu, kde sa občan dočasne zdržiava z pracovných, študijných, zdravotných, rekreačných či iných dôvodov, pričom môže ísť aj o pobyt prerušovaný (víkendy, dovolenky a pod.)
Prechodný pobyt je občan povinný hlásiť na Obecnom úrade - miesto, začiatok a predpokladanú dobu pobytu do 10 dní od ubytovania, ak potrvá dlhšie ako 90 dní. Prechodný pobyt môže občan kedykoľvek počas jeho trvania zrušiť. Ak tak neurobí, pobyt zaniká automaticky uplynutím doby, na ktorú bol prihlásený.
Ak prechodný pobyt trvá aj po skončení predpokladaného času, je občan povinný hlásiť ho opäť.
Potrebujete
- platný občiansky preukaz (v prípade, že sa občan prihlasuje z iného mesta/obce je potrebné predložiť aj ďalšie doklady na overenie údajov, ktoré sa v občianskom preukaze nenachádzajú, t.j. rodný list, sobášny list, rodné listy detí, rozsudok o rozvode, rozhodnutie súdu o zverení do výchovy, pri prihlasovaní zo zahraničia osvedčenie o štátnom občianstve Slovenskej republiky)
- doklad o oprávnení užívať byt alebo inú obytnú miestnosť: originál listu vlastníctva - v prípade, že sa jedná o vlastníka rodinného domu alebo bytu odkúpeného do osobného vlastníctva, alebo súhlas s prihlásením občana na pobyt alebo nájomná zmluva uzavretá medzi vlastníkom a nájomcom, v prípade že sa prihlasuje k prechodnému pobytu iná osoba ako vlastník, pričom vlastníci predložia platné občianske preukazy (v prípade neprítomnosti vlastníkov, ich osvedčené podpisy na súhlase) a originál listu vlastníctva
Lehota na vybavenie
- na počkanie
Poplatok
- bez poplatku
Prechodný pobyt je na dobu určitú – minimálne 90 dní a maximálne 5 rokov
Potvrdenie o trvalom / prechodnom pobyte
Potvrdenie o trvalom alebo prechodnom pobyte vystavuje Obecný úrad občanovi na žiadosť.
Potrebujete
- platný občiansky preukaz
- občan v zastúpení predloží splnomocnenie s osvedčeným podpisom
Lehota na vybavenie
- na počkanie
Poplatok
- 5,00 €
Zrušenie trvalého pobytu na návrh vlastníka budovy
Vlastník alebo všetci spoluvlastníci alebo občan, ktorý je oprávnený užívať budovu na základe právoplatného súdneho rozhodnutia o obmedzení alebo zrušení užívacieho práva, má právo požiadať Obecný úrad o zrušenie záznamu o trvalom pobyte občanovi, ktorý nemá k budove žiadne užívacie právo.
Potrebujete
- platný občiansky preukaz
- písomný návrh vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov na zrušenie trvalého pobytu, ktorí sú uvedení na liste vlastníctva, podpisujú osobne na Obecnom úrade
- doklad, ktorý potvrdzuje, že osoba, ktorej sa má zrušiť trvalý pobyt, nemá k predmetnému bytu alebo budove žiadne užívacie právo (originál listu vlastníctva nie starší ako 3 mesiace, právoplatné rozhodnutie súdu o obmedzení prípadne zrušení užívacieho práva, o zrušení nájomnej zmluvy, o rozvode manželstva a vysporiadaní bezpodielového spoluvlastníctva manželov, doklad o odstránení stavby alebo doklad o tom, že občan predložil na prihlásenie k trvalému pobytu neplatný, falšovaný, vedome pozmenený alebo cudzí doklad)
Lehota na vybavenie
- na počkanie
Poplatok
- bez poplatku
- trvalým pobytom občana sa po zrušení stáva Obec Sokoľ a korešpondenčná adresa je adresa Obecného úradu v Sokoli
- následne po zrušení trvalého pobytu, je občan, ktorému bol zrušený trvalý pobyt, povinný vybaviť si nový občiansky preukaz na Okresnom riaditeľstve Policajného zboru v Trebišove
- ďalej je občan povinný nahlásiť zmenu pobytu aj na iné úrady, prípadne i vymeniť doklady, ako zdravotná poisťovňa (kartička poistenca), zamestnávateľ, škola, dopravný inšpektorát (osvedčenie o evidencii), živnostenský úrad, prípadne obchodný register (podnikateľ), daňový úrad (podnikateľ), iné poisťovne (životné poistky, II. a III. pilier dôchodkového poistenia a iné zmluvy), vodičský preukaz (pri prisťahovaní sa z iného mesta, v prípade, že sa nejedná o nový formát vodičského preukazu a pod.), zbrojný preukaz, pošta, banka a pod.
Zrušenie prechodného pobytu
Prechodný pobyt občan hlási na Obecnom úrade na dobu určitú – minimálne 90 dní a maximálne 5 rokov, pričom zaniká automaticky uplynutím doby, na ktorú bol prihlásený. Prechodný pobyt môže občan zrušiť aj pred uplynutím tejto doby.
Potrebujete
- platný občiansky preukaz
- potvrdenie o prechodnom pobyte, na ktorý je občan prihlásený a ktorý chce zrušiť (vystavené mu bolo v čase prihlásenia na prechodný pobyt)
Lehota na vybavenie
- na počkanie
Poplatok
- bez poplatku
Ak občan zruší prechodný pobyt skôr, ako uplynula doba, na ktorú bol ohlásený, vráti potvrdenie o hlásení pobytu Obecnému úradu.
LegislatívaZákon č. 253/1998 o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky
- 03.09.2019 | 0.11 Mb
- 03.09.2019 | 0.12 Mb
- 03.09.2019 | 0.11 Mb
Daň z nehnuteľností
Daň z nehnuteľností zahŕňa:
- daň z pozemkov
- daň zo stavieb
- daň z bytov a nebytových priestorov v bytovom dome
Pre vyrubenie dane z nehnuteľností je rozhodujúci stav v katastri nehnuteľností k 1. januáru zdaňovacieho obdobia (príslušného kalendárneho roka), pričom daňový subjekt musí podať daňové priznanie na predpísaných tlačivách do 31. januára bežného zdaňovacieho obdobia. Na zmeny skutočností rozhodujúcich pre daňovú povinnosť, ktoré nastanú v priebehu zdaňovacieho obdobia sa neprihliada.
Daňovník je aj v priebehu zdaňovacieho obdobia povinný oznámiť správcovi dane všetky skutočnosti rozhodujúce pre vznik (zánik) daňovej povinnosti, ako aj každú zmenu týchto skutočností do 30 dní odo dňa, keď tieto skutočnosti nastali (predaj, prevod, dedičstvo, darovanie, stavebné úpravy a pod.).
Ak je pozemok, stavba alebo byt a nebytové priestory v spoluvlastníctve viacerých daňovníkov, daňovníkom daní je každý spoluvlastník podľa výšky svojho spoluvlastníckeho podielu. Spoluvlastníci sa môžu dohodnúť na zastúpení.
Potrebujete
- Daňové priznanie k dani z nehnuteľností FO, PO
- Daň z pozemkov - doklad preukazujúci nadobudnutie vlastníctva pozemku (kúpno-predajná zmluva, list vlastníctva a pod.)
- Daň zo stavieb - doklad preukazujúci nadobudnutie stavby (list vlastníctva, pri novostavbe kolaudačné rozhodnutie, rozhodnutie o vklade kúpnopredajnej zmluvy do katastra). Zdaňujú sa aj stavby, ktoré nie sú zapísané v katastri nehnuteľností.
- Daň z bytov - doklad preukazujúci vlastníctvo bytu (kúpnopredajná zmluva, darovacia zmluva, list vlastníctva)
- Oznámenie o určení spoluvlastníka
Lehota na vybavenie
- do 30 dní, v zložitých prípadoch v lehotách stanovených zákonom č. 563/2009 Z.z.. v znení neskorších predpisov.
Vyrubenie dane
Vyrubená daň z nehnuteľností je splatná do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia. Správca dane určuje, že daň je možné uhradiť aj v troch rovnakých splátkach:
Spôsoby platenia
- bezhotovostným prevodom na účet obce
- poštovou poukážkou na účet obce
- v hotovosti do pokladne obce
Daň za psa
Predmetom dane za psa je pes starší ako 6 mesiacov chovaný fyzickou alebo právnickou osobou.
Daňová povinnosť vzniká prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom sa pes stal predmetom dane a zaniká prvým dňom mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom daňovník už nie je vlastníkom alebo držiteľom psa.
Daňovníkom je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá je
- vlastníkom psa,
- držiteľom psa, ak sa nedá preukázať, kto psa vlastní.
Poplatok
- 5 € za jedného psa
Daňovník je povinný písomne oznámiť vznik daňovej povinnosti správcovi dane do 30 dní od vzniku daňovej povinnosti a v tejto lehote zaplatiť daň za zdaňovacie obdobie alebo pomernú časť dane za zostávajúce mesiace zdaňovacieho obdobia, v ktorom vznikla daňová povinnosť.
Zdaňovacím obdobím dane za psa, je kalendárny rok.
Lehota na vybavenie
- na počkanie
Spôsoby platenia dane
- bezhotovostným prevodom na účet obce
- poštovou poukážkou na účet obce
- v hotovosti do pokladne obce
Poplatky za komunálny odpad
- 5 € osoba (dospelý, dieťa)/rok
Odpustenie poplatku
- poplatok je možné odpustiť len za tie dni, za ktoré sa poplatník nezdržiaval na území obce. Písomne to preukáže do 31.12 daného roku.
- potvrdenie zariadenia poskytujúceho služby zdravotnej starostlivosti pobytovou formou,
- potvrdenie zariadenia poskytujúceho sociálne služby pobytovou formou,
- pri práci vykonávanej mimo územia obce alebo SR potvrdenie zamestnávateľa o zamestnaní spolu s potvrdením alebo dokladom o ubytovaní.
Legislatíva
Zákon č. 582/2004 o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
- 15.03.2024 | 2.21 Mb
Rozhodnutie o určení / zrušení súpisného a orientačného čísla
Obec Nižný Žipov v súlade s § 6 ods. 3 Vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 31/2003 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev a o číslovaní stavieb, vydáva: Rozhodnutie o určení / zrušení súpisného čísla.
Rozhodnutie o určení súpisného a orientačného čísla
Potrebujete
- žiadosť o určenie súpisného čísla budovy
- kolaudačné rozhodnutie na budovu s vyznačením právoplatnosti
- doklad preukazujúci vlastníctvo k pozemku
- geometrický plán (zameranie stavby pred vydaním kolaudačného rozhodnutia), ak došlo k zmene parcelného čísla
Rozhodnutie o zrušení súpisného a orientačného čísla
Potrebujete
- žiadosť o zrušenie súpisného čísla budovy
- rozhodnutie o odstránení stavby, alebo doklad o odstránení stavby
- doklad preukazujúci vlastníctvo k pozemku
Lehota na vybavenie: do 30 dní
Rozhodnutie o určení súpisného čísla stavebník zanesie na Správu katastra, katastrálny úrad v Trebišove, aby stavba bola zapísaná do evidencie nehnuteľností. Zároveň sa stavebníkovi vydá súpisné číslo (čierno – biela tabuľka).
Tabuľku so súpisným číslom obstará obec, ich pripevnenie a údržbu zabezpečuje vlastník stavby.
Tabuľka so súpisným číslom sa umiestňuje na stavbu tak, aby boli dobre viditeľné z komunikácie.
LegislatívaZákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
Vyhláška č. 31/2003 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev a o číslovaní stavieb
Žiadosť o vydanie súhlasu na výrub stromov
Súhlas orgánu ochrany prírody na výrub dreviny sa nevyžaduje:
- na stromy s obvodom kmeňa do 40 cm, meraných vo výške 130 cm nad zemou a krovité porasty s výmerou do 10 m2,
- pri obnova produkčných ovocných drevín, ak sa výsadba nových ovocných drevín uskutoční do šiestich mesiacov odo dňa výrubu,
- pri bezprostrednom ohrození zdravia alebo života človeka alebo značnej škody na majetku,
- na stromy s obvodom kmeňa do 80 cm, meraným vo výške 130 cm nad zemou, ak rastú v súkromných záhradách a záhradkárskych osadách.
Potrebujete
- situačný nákres (kópia katastrálnej mapy) so zákresom drevín, na výrub ktorých je podaná žiadosť,
- kópia Listu vlastníctva,
- súhlas vlastníka pozemku, na ktorom drevina rastie, ak žiadateľ nie je vlastníkom.
Lehota na vybavenie
v súlade s platnými právnymi predpismi 30 resp. 60 dní.
Poplatok
- 10,00 € fyzické osoby,
- 100,00 € právnické osoby a fyzické osoby oprávnené na podnikanie
Zákon č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny
- 15.09.2019 | 0.02 Mb
Kolaudačné rozhodnutie
Všeobecne o kolaudačnom rozhodnutí
Základná právna úprava upravujúca problematiku kolaudačného rozhodnutia ako dokladu k majetku je obsiahnutá v zákone č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v platnom znení (ďalej len „zákon“) a vo vyhláške 453/2000 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona (ďalej len „vyhláška“).
Kolaudačné rozhodnutie zakladá právo začať stavbu užívať a povinnosť užívať ju len na ten účel, ktorý bol určený v kolaudačnom rozhodnutí.
Vydáva ho
Kolaudačné rozhodnutie nie je potrebné pri každej stavbe. Stavebný úrad môže od kolaudácie stavby upustiť, ak ide o drobné stavby, stavebné úpravy a udržiavacie práce. Potrebné je vždy, ak je stavba určená na bývanie alebo na individuálnu rekreáciu. Na garáž len vtedy, ak nepatrí do kategórie drobných stavieb. Kolaudačné rozhodnutie musí mať aj stavba s prevádzkovým alebo výrobným zariadením.
Kedy potrebujete kolaudačné rozhodnutie
- nevyhnutné je na užívanie dokončenej stavby alebo jej časti, na ktorú bolo vydané stavebné povolenie,
- potrebujete ho aj na užívanie tej časti stavby, na ktorej sa vykonala zmena alebo udržiavacie práce na základe stavebného povolenia,
- jeho kópia je potrebná pri vybavovaní listiny o určení súpisného čísla, jeho zrušení alebo zmene, ktorá sa vybavuje na obecnom (mestskom) úrade,
- správa katastra ho vyžaduje ako doklad na zápis novostavby a stavby do katastra nehnuteľností,
- na obecnom alebo mestskom úrade sa ním preukazuje priznaná výška dane z nehnuteľnosti.
Čo predchádza rozhodnutiu
Prv, ako stavebný úrad vydá kolaudačné rozhodnutie, v kolaudačnom konaní priamo na mieste skúma, či sa stavba uskutočnila podľa dokumentácie overenej stavebným úradom v stavebnom konaní. Skúma tiež, či sa dodržali podmienky určené územným plánom alebo v územnom rozhodnutí a v stavebnom povolení. Posudzuje, či skutočné realizovanie stavby alebo jej užívanie nebude ohrozovať verejný záujem, predovšetkým z hľadiska ochrany života a zdravia osôb a životného prostredia.
Účastníci kolaudačného konania
Ak stavebný úrad zlúči s kolaudačným konaním konanie o zmene stavby pred dokončením, sú účastníkmi konania aj tí účastníci stavebného konania, ktorých by sa zmena mohla dotýkať.
Kde ho vybavíte
Ako sa postupuje pri jeho vydávaní
Vydáva sa v kolaudačnom konaní, ktoré sa začína na písomný návrh stavebníka:
Návrh na vydanie kolaudačného rozhodnutia, podľa § 17 vyhlášky, obsahuje:
a) meno, priezvisko (názov) a adresu (sídlo) stavebníka,
b) označenie a miesto stavby,
c) dátum a číslo stavebného povolenia alebo povolenia zmeny stavby pred jej dokončením,
d) predpokladaný termín dokončenia stavby,
e) termín úplného vypratania staveniska a dokončenia úprav okolia stavby,
f) údaj, či sa bude vykonávať skúšobná prevádzka, a čas jej trvania.
K návrhu na vydanie kolaudačného rozhodnutia sa podľa potreby pripojí:
b) ak ide o stavbu, na ktorej geodetické činnosti zabezpečujú oprávnení geodeti a kartografi, doklad o zabezpečení spracovania výsledného operátu merania a zobrazenia predmetov skutočného vyhotovenia stavby, pri podzemných sieťach technického vybavenia ešte pred zakrytím,
c) geometrický plán podľa predpisov o katastri nehnuteľností; tento doklad sa nedoplní, ak nedošlo k zmene vonkajšieho pôdorysného ohraničenia stavby,
d) ak ide o stavbu, v ktorej bolo alebo má byť zabudované jadrové zariadenie, súhlas úradu jadrového dozoru udelený na základe posúdenia bezpečnostnej dokumentácie,
e) rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia, súhlasy, posúdenia alebo iné opatrenia dotknutých orgánov štátnej správy,
f) ďalšie doklady, ak si ich stavebný úrad vyžiadal, napr. doklad o splnení základných požiadaviek na stavby.
Kolaudačné konanie uskutočňuje a kolaudačné rozhodnutie vydáva ten stavebný úrad, ktorý vydal stavebné povolenie, stavebný úrad oznámi účastníkom konania, obci, ak nie je stavebným úradom príslušným na kolaudačné konanie a dotknutým orgánom stavebnej správy, začatie kolaudačného konania najmenej 10 dní pred ústnym konaním spojeným s miestnym zisťovaním,
Na ústne konanie spojené s miestnym zisťovaním sa, podľa § 18 vyhlášky, predkladajú:
b) doklady o výsledkoch predpísaných skúšok a meraní a o spôsobilosti prevádzkových zariadení na plynulú a bezpečnú prevádzku; ak bola vykonaná skúšobná prevádzka, jej vyhodnotenie alebo správa o výsledku komplexného vyskúšania,
c) projektová dokumentácia overená stavebným úradom v stavebnom konaní alebo pri povoľovaní zmeny stavby pred jej dokončením,
d) výkresy, v ktorých sú vyznačené zmeny, ku ktorým došlo počas uskutočňovania stavby; tieto zmeny môžu byť na základe kolaudačného rozhodnutia vyznačené v projektovej dokumentácii overenej stavebným úradom v stavebnom konaní, ak konanie o nich stavebný úrad spojil s kolaudačným konaním,
e) doklady o overení požadovaných vlastností výrobkov a ďalšie doklady určené v podmienkach stavebného povolenia,
f) podrobnejšia dokumentácia vypracovaná ešte pred začatím stavby, ak stavebný úrad jej vypracovanie určil v podmienkach stavebného povolenia,
g) stavebný denník.
Stavebný úrad spíše o ústnom pojednávaní protokol, ktorý obsahuje:
a) označenie stavby,
b) zistenie, či sa dodržali podmienky územného rozhodnutia a stavebného povolenia a či sa vyhovelo všeobecným technickým požiadavkám na výstavbu,
c) porovnávanie skutočného realizovania dokončenej stavby s projektovou dokumentáciou overenou stavebným úradom,
d) súpis zistených odchýlok od skutočného realizovania stavby, prípadne odkaz na podklady kolaudačného rozhodnutia,
e) námietky účastníkov konania,
f) stanoviská dotknutých orgánov.
podľa § 140 stavebného zákona ak nie je výslovne ustanovené inak, vzťahujú sa na konanie podľa tohto zákona všeobecné predpisy o správnom konaní,
lehoty na rozhodnutie stavebných úradov určuje § 49 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v platnom znení:
- v jednoduchých veciach, najmä ak možno rozhodnúť na podklade dokladov predložených účastníkom konania, bezodkladne,
- v ostatných prípadoch je povinný rozhodnúť do 30 dní od začatia konania,
- vo zvlášť zložitých prípadoch rozhodne najneskôr do 60 dní,
- ak stavebný úrad nemôže rozhodnúť do 30, resp. 60 dní, je povinný o tom účastníka konania s uvedením dôvodov upovedomiť.
Čo obsahuje kolaudačné rozhodnutie
Okrem všeobecných náležitostí, ktoré určuje správny poriadok (§ 47), obsahuje:
- meno, priezvisko (názov) a adresu (sídlo) navrhovateľa,
- označenie stavby,
- vymedzenie účelu užívania stavby,
- podmienky pre užívanie stavby, ktorými sa zabezpečí ochrana verejných záujmov a právom chránených záujmov účastníkov konania, najmä z hľadiska starostlivosti o životné prostredie, zdravia ľudí, požiarnej ochrany, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,
- lehotu na odstránenie drobných nedostatkov skutočného realizovania stavby, ktoré vo svojom súhrne nebránia riadnemu a nerušenému užívaniu stavby.
Na čo je rozhodnutie dôležité
Účel užívania stavby, ktorý je určený v kolaudačnom rozhodnutí, je dôležitý z viacerých dôvodov. Napríklad podľa účelu, na ktorý sa stavby užívajú, vyrubujú obecné a mestské úrady dane z nehnuteľností.
Účel užívania stavby je dôležitý aj pri posudzovaní výpovede z nájmu. Ak by napríklad vlastník bytu uviedol ako dôvod výpovede, že svoj byt chce využívať na podnikateľské účely, mohol by takú výpoveď nájomca napadnúť. Nájom bytu je totiž zákonom chránený a nemožno ho vypovedať len preto, že vlastník domu, v ktorom sa byt nachádza, chce rozšíriť svoju prevádzkovú činnosť a na tento účel využiť aj byt v nájme iných osôb. Taký dôvod vypovedania nájmu nie je totiž v Občianskom zákonníku určený a preto ani nie je prípustný.
Každú zmenu v spôsobe užívania stavby treba ohlásiť stavebnému úradu. Stavebný úrad o zmene rozhodne na základe nového kolaudačného rozhodnutia.
Aké poplatky sa platia za kolaudačné rozhodnutie
Poplatky sú stanovené v zákone č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v platnom znení - položka 62a sadzobníka správnych poplatkov:
Návrh na vydanie kolaudačného rozhodnutia na stavbu s rozpočtovým nákladom
do 50 000 eur vrátane | 60 eur |
nad 50 000 eur do 100 000 eur vrátane | 120 eur |
nad 100 000 eur do 500 000 eur vrátane | 250 eur |
nad 500 000 eur do 1 000 000 eur vrátane | 400 eur |
nad 1 000 000 eur do 10 000 000 eur vrátane | 530 eur |
nad 10 000 000 eur | 660 eur |
Aké doklady ešte stavebné úrady vydávajú
- územné rozhodnutia,
- stavebné povolenia na stavby a ich zmeny,
- rozhodnutia o nariadení údržby stavby, nevyhnutných úprav, zabezpečovacích prác na stavbe alebo stavebnom pozemku, o nariadení alebo povolení odstránenia stavieb, terénnych úprav a zariadení.
Odstránenie stavby
Konanie o odstránení stavby vykonáva stavebný úrad, ktorý by bol príslušný vydať pre stavbu stavebné povolenie.
V rozhodnutí, ktorým sa nariaďuje alebo povoľuje odstránenie stavby, určí stavebný úrad podmienky na zabezpečenie nevyhnutnej dokumentácie odstraňovanej stavby, na odborné vedenie prác a bezpečnosti vrátane okolia stavieb, ďalej podmienky vyplývajúce zo všeobecných technických požiadaviek na výstavbu a podmienky archivovania dokumentácie.
Nariadiť alebo povoliť odstránenie stavby možno iba jej vlastníkovi. Žiadosť o povolenie odstránenia stavby podá vlastník stavby písomne.
Potrebné doklady:
- Žiadosť o povolenie odstránenia stavby, (tlačivo Žiadosť o povolenie na odstránenie stavby)
- doklad, ktorým sa preukazuje vlastnícke alebo iné právo k stavbe alebo k pozemkom
- technologický opis prác alebo aj nevyhnutné výkresy úprav pozemku
- stavby, vrátane statického posúdenia preukazujúceho zabezpečenie mechanickej odolnosti a stability nosných konštrukcií susedných stavieb, v prípadoch, ak ide o odstránenie stavby v radovej zástavbe
- doklady o rokovaniach s dotknutými orgánmi štátnej správy, správcami sietí technického vybavenia a s účastníkmi konania, ak sa o odstránení stavby viedli vopred
- pri stavbách, ktorých odstránenie nebude vykonávať odborne vybavená právnická osoba, vyhlásenie oprávnenej osoby, ktorá sa zaviazala vykonávať odborné vedenie prác spojených s odstránením stavby
- rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia, súhlasy, posúdenia alebo iné opatrenia dotknutých orgánov štátnej správy,
- ak sa odstraňuje nehnuteľná kultúrna pamiatka, doložiť fotodokumentáciu a dokumentačné výkresy stavby.
- kópia katastrálnej mapy
- osvedčenie na predmetné práce
- fotodokumentácia stavby
- záväzné stanovisko mesta, obce
Ohlásenie drobnej stavby
Drobné stavby ktoré plnia doplnkovú funkciu k hlavnej stavbe a ktoré nemôžu podstatne ovplyvniť životné prostredie a ich zastavaná plocha nepresahuje 25 m2 , výška 5 m a hĺbka 3 m, sa môžu stavať iba na základe ohlásenia Mestskému úradu. Za drobnú stavbu sa považujú aj oplotenia, prípojky stavieb na verejné rozvodné siete, bazény, atď.
Mestský úrad podľa predložených dokladov k ohláseniu drobnej stavby určí, či stavebné práce povolí, alebo či k nim žiadateľ potrebuje stavebné povolenie.
Drobnú stavbu môže stavebník začať stavať až po obdržaní písomného oznámenia Mestského úradu, že proti stavbe nemá námietky.
Potrebné doklady:
- ohlásenie drobnej stavby (tlačivo),
- jednoduchý situačný náčrt podľa pozemkovej mapy katastra nehnuteľností s vyznačením umiestnenia stavby na pozemku a hraníc medzi susednými pozemkami s polohou stavieb na nich,
- doklad o vlastníctve,
- súhlas spoluvlastníkov, pokiaľ nie sú všetci aj stavebníkmi,
- ak ide o stavby uskutočňované svojpomocou, doložiť vyhlásenie kvalifikovanej osoby, že bude zabezpečovať vedenie uskutočňovania stavby.
Ohlásenie stavebných úprav
Stavebné úpravy, ktorými sa podstatne nezmení vzhľad stavby, nezasahuje sa do nosných konštrukcií stavby, nemení sa spôsob užívania stavby a neohrozujú sa záujmy spoločnosti, sa môžu vykonávať iba na základe ohlásenia Mestu Trebišov.
Mesto Trebišov podľa predložených dokladov k ohláseniu stavebných úprav určí, či stavebné práce povolí, alebo k nim žiadateľ potrebuje stavebné povolenie.
Ohlasované stavebné úpravy môže stavebník vykonať až po doručení písomného oznámenia Mesta Trebišov, že proti nim nemá námietky.
Stavebník môže začať uskutočňovať ohlásené stavebné úpravy do dvoch rokov odo dňa doručenia oznámenia.
Potrebné doklady:
- ohlásenie stavebných úprav (tlačivo),
- doklad o vlastníctve (výpis z listu vlastníctva danej nehnuteľnosti overený Správou katastra),
- zjednodušená projektová dokumentácia,
-
správny poplatok - uhradiť v pokladni Mestského úradu:
- fyzická osoba 10 €,
- právnická osoba 30 €,
- od poplatku sú oslobodení držitelia preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodom,
- súhlas všetkých spoluvlastníkov, pokiaľ stavebník nie je výlučným vlastníkom,
- písomná dohoda vlastníka stavby, ak stavebné úpravy bude uskutočňovať nájomca,
- stanovisko orgánu štátnej správy pamiatkovej starostlivosti, ak sa práce majú uskutočniť na stavbe, ktorá je kultúrnou pamiatkou alebo je umiestnená v pamiatkovej rezervácii.
Doba vybavenia: do 30 dní od podania ohlásenia
Poznámka:
Odporúčame oznámenie k ohláseniu stavebných úprav bytu zverejniť vo vchode bytového domu po celú dobu priebehu stavebných úprav.
Ak sú na liste vlastníctva uvedení viacerí vlastníci nehnuteľnosti (napr. manželia), je nutný na ohlásení podpis všetkých vlastníkov nehnuteľnosti.
Povolenie zmeny užívania stavby
Zmeny účelu užívania stavby, ktoré spočívajú v zmene spôsobu užívania stavby jej prevádzkového zariadenia, v zmene spôsobu a v podstatnom rozšírení výroby a činnosti, ktoré by mohli ohroziť život a zdravie ľudí a životného prostredia, vyžadujú rozhodnutie stavebného úradu.
Konanie o zmene užívania stavby začne stavebný úrad na základe písomnej žiadosti. Podľa preskúmania a posúdenia a výsledkov konania stavebný úrad vydá rozhodnutie o zmene v užívaní stavby.
Potrebné doklady:
- Žiadosť o povolenie zmeny v užívaní stavby (tlačivo Žiadosť o pov. zmeny účelu),
- dokumentácia s vyznačením nového spôsobu užívania (príp. pasport stavby),
- doklad preukazujúci vlastnícke alebo iné právo k stavbe, súhlas vlastníka s navrhovanou zmenou v spôsobe jej užívania, ak navrhovateľ nie je vlastníkom stavby,
- doklady o rokovaní s účastníkmi konania, ak sa konali pred podaním žiadosti a rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia, súhlasy, posúdenia alebo iné opatrenia dotknutých orgánov,
- stavebné povolenie, kolaudačné rozhodnutie,
- zoznam účastníkov konania.
Stavebné povolenie
Stavebné konanie začína stavebný úrad na základe žiadosti stavebníka. Účastníkom stavebného konania sú: stavebník, osoby, ktoré majú vlastnícke alebo iné právo k pozemkom a stavbám na nich, ďalšie osoby, ktorým toto postavenie vyplýva z osobitných predpisov, stavebný dozor alebo kvalifikovaná osoba, projektant v časti, ktorá sa týka projektu stavby.
Stavebný úrad na základe preskúmania a posúdenia v stavebnom konaní a jeho výsledkov vydá stavebné povolenie.
Potrebné doklady:
- Žiadosť o stavebné povolenie (tlačivo - žiadosť o stavebné povolenie)
- rozhodnutie o umiestnení stavby
- projektovú dokumentáciu v dvoch vyhotoveniach
- doklad o vlastníckom, alebo inom vzťahu k stavebnému pozemku
- zoznam známych účastníkov stavebného konania
- situačná snímka z mapy katastra nehnuteľností so zakreslením stavby
- rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia, súhlasy, posúdenia alebo iné opatrenia dotknutých orgánov štátnej správy
Doba vybavenia: do 30 - 60 dní od podania žiadosti
Správne poplatky:
Žiadosť o stavebné povolenie alebo na zmeny dokončených stavieb (nadstavba, prístavba) a na zmeny stavieb pred dokončením (za každú samostatnú stavbu)
a) na stavby na bývanie
- na stavbu rodinného domu....................50 eur
- na stavbu bytového domu.................... 200 eur
b) na stavby na individuálnu rekreáciu, napríklad chaty, rekreačné domy alebo na zmeny dokončených stavieb (nadstavba, prístavba) a na zmeny týchto stavieb pred dokončením
- ak zastavaná plocha nepresahuje 25 m2....................25 eur
- ak zastavaná plocha presahuje 25 m2.................... 50 eur
c) na stavebné úpravy dokončených stavieb vyžadujúce stavebné povolenie
- rodinných domov a stavieb na individuálnu rekreáciu.................... 35 eur
- bytových domov.................... 100 eur
d) na stavby, ktoré sú súčasťou alebo príslušenstvom rodinných domov alebo stavieb na individuálnu rekreáciu
- garáže s jedným alebo dvoma miestami.................... 30 eur
- na prípojky na existujúcu verejnú rozvodnú sieť.................... 30 eur
- na vodné stavby, napríklad studne, vsaky nad 5 m2, malé čistiarne odpadových vôd, jazierka....................30 eur
- na spevnené plochy a parkoviská.................... 30 eur
- na stavby s doplnkovou funkciou k týmto stavbám, napríklad letné kuchyne, bazény, sklady.................... 30 eur
e) na stavby, ktoré sú súčasťou alebo príslušenstvom k bytovým domom a ostatným budovám
- garáže s jedným alebo dvoma miestami.................... 50 eur
- na prípojky na existujúcu verejnú rozvodnú sieť.................... 50 eur
- na vodné stavby, napríklad studne, vsaky nad 5 m2, malé čistiarne odpadových vôd, jazierka.................... 50 eur
- na spevnené plochy a parkoviská.................... 50 eur
- na stavby s doplnkovou funkciou, napríklad prístrešky, sklady....................50 eur
f) na zmeny dokončených stavieb a na zmeny týchto stavieb pred dokončením podľa písmen d) a e)....................20 eur
g) na ostatné neuvedené stavby a na zmeny týchto dokončených stavieb a na zmeny stavieb pred dokončením pri predpokladanom rozpočtovom náklade
....................do 50 000 eur vrátane....................100 eur
....................nad 50 000 eur do 100 000 eur vrátane....................200 eur
....................nad 100 000 eur do 500 000 eur vrátane....................400 eur
....................nad 500 000 eur do 1 000 000 eur vrátane....................600 eur
....................nad 1 000 000 eur do 10 000 000 eur vrátane....................800 eur
....................nad 10 000 000 eur....................1 000 eur
h) na stavby dočasných objektov zariadení staveniska, ak sa vydáva samostatné stavebné povolenie na stavby....................50 eur
Oslobodenie:
Od poplatku za vydanie stavebného povolenia na zmeny dokončených stavieb na bývanie sú oslobodení držitelia preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom.
Súvisiace predpisy:
Územné rozhodnutie
Územné konanie začína stavebný úrad na základe písomného návrhu navrhovateľa.
Účastníkom územného konania je navrhovateľ, mesto, ak nie je stavebným úradom príslušným na územné konanie a ten, komu toto postavenie vyplýva z osobitných predpisov.
Stavebný úrad na základe preskúmania a posúdenia návrhu v územnom konaní vydá územné rozhodnutie.
Potrebné doklady:
- Návrh na vydanie územného rozhodnutia (tlačivo návrh na územné rozhodnutie),
- situačný výkres na podklade katastrálnej mapy so zakreslením predmetu územného rozhodnutia s vyznačením odstupov od hraníc pozemkov a ich náväznosť na okolie,
- dokumentácia pre územné rozhodnutie v dvoch vyhotoveniach,
- list vlastníctva, resp. písomný súhlas vlastníka pozemku, ak navrhovateľ nemá k pozemku vlastnícke právo a pre navrhované opatrenie sa pozemok nedá vyvlastniť,
- zoznam účastníkov územného konania,
- rozhodnutia, stanoviská a vyjadrenia dotknutých orgánov predpísané osobitnými predpismi podľa druhu stavby a správcov (majiteľov) inžinierskych sietí.
Zmena stavby pred dokončením
Konanie o zmene stavby pred dokončením začína stavebný úrad na základe písomnej žiadosti stavebníka. Podľa výsledkov konania vydá stavebný úrad stavebníkovi rozhodnutie o zmene stavby pred dokončením.
Potrebné doklady:
- Žiadosť o povolenie zmeny stavby pred dokončením,
- stavebné povolenie,
- list vlastníctva,
- stanoviská a vyjadrenia dotknutých orgánov,
- kópia katastrálnej mapy,
- súhlas vlastníka pozemku v prípade, že žiadateľ nie je vlastníkom,
- projektová dokumentácia.
- 15.09.2019 | 0.01 Mb
- 15.09.2019 | 0.01 Mb
- 15.09.2019 | 0.01 Mb
- 15.09.2019 | 0.02 Mb
- 15.09.2019 | 0.02 Mb
- 15.09.2019 | 0.01 Mb
- 15.09.2019 | 0.01 Mb
- 15.09.2019 | 0.02 Mb
Rybárske lístky sa dajú zakúpiť
SportFish-Rybárstvo u Janka
Milhostov 99
075 01 Trebišov
Kontakt: Ján Grecula tel.: +421907918944
E-mail: grecula.j@gmail.com