Slovenčina
Doména niznyzipov.sk
Toto je oficiálna webová stránka obce Nižný Žipov.
Oficiálne stránky využívajú doménu niznyzipov.sk.
Táto stránka je zabezpečená
Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.
ŠVP
16.12.2025
„Všetko, čo naozaj potrebujem vedieť o tom ako mám žiť, čo mám robiť a ako vôbec mám existovať, som sa naučil v materskej škole. Múdrosť na mňa nečakala na vrchole hory nazývanej postgraduál, ale na pieskovisku materskej školy.“
Robert Fulgham
ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM MATERSKEJ ŠKOLY NIŽNÝ ŽIPOV
SCHVÁLENÝ ZRIAĎOVATEĽOM ŠKOLY: 31.08.2022 .......................................
PREROKOVANÝ V PEDAGOGICKEJ RADE: 30.08.2022
PREROKOVANÝ V RADE ŠKOLY 14.09.2022
PLATNÝ OD : 01.09.2022
IDENTIFIKAČNÉ ÚDAJE
|
NÁZOV ŠkVP |
ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM MATERSKEJ ŠKOLY NIŽNÝ ŽIPOV |
|
STUPEŇ VZDELANIA |
predprimárne vzdelávanie |
|
FORMA ŠTÚDIA |
celodenná, poldenná |
|
DRUH ŠKOLY |
štátna |
|
VYUČOVACÍ JAZYK |
slovenský |
|
PREDKLADATEĽ: NÁZOV ŠKOLY |
Materská škola Nižný Žipov |
|
ADRESA |
Námestie M. Pavúka 96, Nižný Žipov |
|
RIADITEĽ ŠKOLY |
Jana Čerepová |
|
KONTAKTY |
e-mail:materskaskolanz@centrum.sk č.t.:056/6798671 |
|
ZRIAĎOVATEĽ |
Obec Nižný Žipov, starosta obce Ing. Ján Garbár |
|
ADRESA |
Hlavná 177/5, Nižný Žipov |
|
KONTAKTY |
e-mail: obecniznyzipov@gmail.com č.t. : 056/6684210 |
|
Platnosť od |
01.09.2022 |
1 Vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania
Hlavný cieľ výchovy a vzdelávania v materskej škole sa odvíja od cieľov výchovy a vzdelávania uvedených v zákone č.245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Vzdelávanie v materskej škole poskytuje základy spôsobilosti vedúce k napĺňaniu cieľov výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona. Materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno-emocionálnej, intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvíja schopnosti a zručnosti, utvára predpoklady na ďalšie vzdelávanie. Pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.
Výchova a vzdelávanie v materskej škole sa uskutočňuje podľa školského vzdelávacieho programu.
Vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania v našej materskej škole sme stanovili v súlade s/so :
- všeobecnými cieľmi ustanovenými v štátnom vzdelávacom programe,
- cieľmi výchovy a vzdelávania ustanovenými v školskom zákone,
- cieľmi stanovenými v koncepčnom zámere rozvoja materskej školy, - potrebami a záujmami detí, rodičov/zákonných zástupcov a pedagogických zamestnancov, - vlastným zameraním materskej školy.
1.1 Vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania:
- Vytvárať podmienky založené na úcte, láske a dôvere k dieťaťu.
- podporovať zdravé sebavedomie, viesť deti k akceptácii druhej osoby a vzájomnej úcte.
- vytvárať také podmienky, ktoré umožnia skvalitniť edukačnú starostlivosť o deti od útleho veku po ich vstup do základnej školy a uľahčia dieťaťu plynulú adaptáciu na zmenené - školské prostredie,
- rozvíjať u dieťaťa školskú spôsobilosť,
- podporovať vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu hrami a hrovými činnosťami, priamymi skúsenosťami a aktívnym bádaním,
- motivovať deti k pohybovým aktivitám, aby sa pohyb stal súčasťou ich zdravého životného štýlu ,
- podporovať rozvoj individuálnych spôsobilosti dieťaťa,
- vytvárať rovnaké príležitosti pre deti bez rozdielu rasy, náboženstva, jazyka. bez ohľadu na vek, rasu, vytvárať v škole kultúru vzťahov, postavenia na vzájomnej úcte, spolupráci a otvorenej komunikácii,
- uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a ďalšími partnermi s rešpektovaním potrieb dieťaťa,
- zachovávať a posilňovať úctu ku kultúrnym a národným tradíciám štátu,
- oboznamovať sa prírodou, utvárať emocionálne bohatý vzťah k prírode, rozvíjať estetické cítenie a formovať ochranárske postoje k životnému prostrediu.
- získavať rodičov pre spoluprácu a upevňovať dôveru v školu
2 Stupeň vzdelania
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného roka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Dokladom o získanom stupni vzdelania je Osvedčenie o získaní predprimárneho vzdelania. „Tento doklad vydá riaditeľ materskej školy len dieťaťu, ktoré absolvovalo posledný rok vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole.“
3 Vlastné zameranie školy
Environmentálnu výchovu chápeme ako systematicky proces formovania jednotlivca od útleho detstva až do dospelosti. Pôsobí na vnútornú zmenu človeka a jeho vzťahu k životnému prostrediu. Vedie človeka k schopnosti, chrániť, používať a podporovať lokálne a globálne životné prostredie . Ako každá výchova, tak aj environmentálna výchova má svoje nezastupiteľné miesto v edukačnom procese.
Materská škola v Nižnom Žipove, sa nachádza v blízkosti príjemného prírodného prostredia, lesa a rybníka, ktoré poskytuje a umožňuje dostatok možností na uskutočňovanie aktivít, ktoré upevňujú a rozvíjajú vedomosti detí o prírode a jej zákonitostiach, aj učiteľky majú k tejto téme veľmi blízky vzťah, preto je zameranie našej školy orientované týmto smerom.
V rámci environmentálnej výchovy v materskej škole, deťom škola poskytne mnoho možností pre oboznamovanie sa s prírodou, životným prostredím a tiež ekologickými zákonitosťami. Bude u nich formovať a pestovať estetické cítenie, morálny a humánny vzťah k ochrane a starostlivosti životného prostredia. Materská škola sa bude snažiť spolupracovať s environmentálnymi centrami a strediskami.
Ciele a úlohy environmentálnej výchovy sú podrobne rozpracované v projekte ,,Poďme spolu do prírody.“
4 Dĺžka dochádzky a formy výchovy a vzdelávania
Na predprimárne vzdelávanie sa prijíma dieťa od troch rokov veku; výnimočne možno prijať dieťa od dovŕšenia dvoch rokov veku. Predprimárne vzdelávanie je povinné pre dieťa, ktoré dosiahlo 5 rokov veku do 31.augusta. Povinné predprimárne vzdelávanie trvá jeden školský rok.
Ak dieťa po dovŕšení šiesteho roku veku nedosiahne školskú spôsobilosť, bude pokračovať v plnení povinného predprimárneho vzdelávania ešte jeden školský rok za podmienok ustanovených v zákone.“
- dĺžka dochádzky do materskej školy je 1 – 4 roky,
- predprimárne vzdelávanie sa uskutočňuje formou : celodenného a poldenného vzdelávania.
Denná forma výchovy a vzdelávania sa môže uskutočňovať aj ako dištančná:
- v celom rozsahu vzdelávania zabezpečovaného materskou školou pre deti, ak sa vyhlási výnimočný stav, núdzový stav alebo mimoriadna situácia;
- v rozsahu podľa rozhodnutia riaditeľa školy, ministra školstva alebo inej oprávnenej osoby v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu pre všetky deti;
- v rozsahu podľa rozhodnutia riaditeľa materskej školy pre deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, ak kvôli zdravotnému stavu alebo z iných závažných dôvodov (napr.: rodinné dôvody, ohrozovanie bezpečnosti a zdravia iných detí, ktoré sú účastníkmi výchovy a vzdelávania), nemôžu plniť povinné predprimárne vzdelávanie formou pravidelného denného dochádzania, najdlhšie počas troch po sebe idúcich mesiacov;
- v rozsahu nevyhnutne potrebnom, najviac však jeden mesiac, z dôvodov podľa § 150a ods. 2 školského zákona.
Povinné predprimárne vzdelávanie dieťa plní formou pravidelného denného dochádzania v pracovných dňoch v rozsahu najmenej štyri hodiny denne, okrem času školských prázdnin. Dieťa so zdravotným znevýhodnením môže plniť povinné predprimárpredprimárne vzdelávanie v rozsahu menej ako štyri hodiny denne za podmienok ustanovených zákonom.
5 Učebné osnovy
Učebnými osnovami školského vzdelávacieho programu sú vzdelávacie štandardy vzdelávacích oblastí Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
6 Vyučovací jazyk
Výchova a vzdelávanie v materskej škole sa uskutočňuje v slovenskom jazyku.
7 Hodnotenie detí
- hospitácie /pozorovanie/,
- rozhovory s učiteľkou, s deťmi,
- pedagogická diagnostika
- analýza výchovno-vzdelávacej práce - dosiahnuté výsledky
Problematika hodnotenia detí je podrobne rozpracovaná v ročnom pláne vnútorného systému hodnotenia detí.
8. Inkluzívne prostredie materskej školy
Spravodlivosť a rovnosť v poskytovaní výchovy a vzdelávania
Všetky deti bez ohľadu na pohlavie, vierovyznanie, etnickú, jazykovú alebo kultúrnu príslušnosť, ekonomické zázemie a zdravotné znevýhodnenie majú rovnaký prístup k vzdelávaniu. Všetky deti majú rovnaký nárok na tie isté podporné služby a rovnaký prístup.
Základné princípy inkluzívného vzdelávania:
- Solidarita,
- rovnaké zaobchádzanie,
- komplexnosť,
- individuálny prístup,
- motivácia,
- zásluhovosť,
- spolupráca.
Cieľ : Nevyhnutné zvýšenie zaškolenosti detí z MRK od 3 rokov v materskej škole.
9. Pripravenosť pedagogických zamestnancov na inkluzívne vzdelávanie
Odborná príprava pedagogických zamestnancov v oblasti inkluzívneho vzdelávania - osvojenie vedomostí a zručností týkajúcich sa:
- - uplatňovania diferenciácie, podpory individuálneho učenia,
- - spolupráce s rodičmi,
- - tímovej práce a spolupráce s odborníkmi
Záznamy o revidovaní Školského vzdelávacieho programu:
|
Platnosť ŠkVP
Dátum |
Revidovanie ŠkVP
Dátum |
Zaznamenanie inovácie, zmeny, úpravy a pod. |
|
01.09.2022
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
